Vi har nyligen lagt natursten hemma – lite marmor i badrummet och granit i köket – och nu försöker jag förstå hur man ska ta hand om allt på rätt sätt. När man väl har installerat det vill man ju att det ska hålla sig snyggt så länge som möjligt, men jag märker att det finns ganska mycket olika råd.
Jag hittade den här guiden som förklarar ganska tydligt vad man ska tänka på beroende på vilken sten man har: skötsel av marmorytor
Det som var nytt för mig är att marmor och kalksten är mer känsliga och kan påverkas av både vatten och rengöringsmedel, medan granit verkar vara mer tåligt men ändå behöver rätt typ av skötsel. Det handlar tydligen inte bara om att torka av ytan, utan också om att impregnera den ibland för att skydda mot fläckar.
Nu undrar jag hur strikt man behöver vara i vardagen – räcker det med att vara lite försiktig, eller måste man verkligen följa alla rekommendationer?
Jag tror mycket handlar om vanor. Vi har haft kalksten i flera år, och i början var vi superförsiktiga – använde bara speciella medel och torkade direkt om något spilldes.
Efter ett tag blev det mer avslappnat, men vi märkte ändå att vissa saker verkligen gör skillnad. Till exempel undviker vi starka kemikalier, och det har hjälpt till att behålla ytan fin. Så man behöver inte vara extrem, men lite medveten bör man vara.
Vi har granit i köket och det är betydligt enklare att leva med. Den är mycket mer tålig mot både värme och spill, så där behöver man inte tänka lika mycket varje dag.
Däremot märker man att regelbunden rengöring och ibland behandling gör att det fortfarande ser “nytt” ut längre. Så även om det är mer förlåtande, tjänar man ändå på att ta hand om det.